Dag 4: Kronan på verket – och en försmak av sommarhettan

Så var dagen kommen. Det var bara att spänna fast säkerhetsbältet i morse och bege sig mot tandläkarstolen. För några veckor sedan råkade jag nämligen bita av en bit på en gammal amalgamskadad tand, så nu fanns det ingen återvändo – det var dags för en rejäl uppgradering i form av en porslinskrona.

Hela projektet visade sig vara ett riktigt heldagsäventyr uppdelat i två akter. Det första besöket på förmiddagen handlade helt om grundarbetet. Den gamla fyllningen skulle bort och tanden slipas till och förberedas. Sedan var det bara att snällt vänta på akt två senare under dagen, då den faktiska kronan äntligen kom på plats. Det hela resulterade i ett ganska kännbart hål i plånboken, men vad gör man? Det måste ju fungera att tugga, och nu sitter den där den ska.

Som om inte tandläkarbesöket var nog för att hålla pulsen uppe, har sommaren bestämt sig för att slå till med full kraft. Vi har en rejäl värmebölja på gång och SMHI har utfärdat gula varningar för höga temperaturer de kommande tre dagarna, vilket innebär att vi ska ställa in oss på en bra bit över 25 grader.

Redan under eftermiddagen kröp termometern upp till skapligt varma +26 °C. När jag väl kom hem efter dagens sista tandläkarvända var det därför inget snack om saken: det var bara att hålla sig inomhus i skuggan, starta fläkten och dricka rikligt med vatten.

Med tanke på både värmen och timmarna i tandläkarstolen valde jag att hoppa över den vanliga träningen i kväll. Det kändes helt rätt. Jag fick ändå ihop totalt 3,5 kilometers promenad fram och tillbaka under dagen, vilket fick duga alldeles utmärkt som motion i den här hettan. Nu tar jag kväll med en hel tand, en tom plånbok och ett stort glas iskallt vatten.

Lämna ett svar