
Man brukar ju säga att en olycka sällan kommer ensam, och efter det här dygnet är jag beredd att hålla med. Men vi tar det från början!
Klockan 13.00 idag var det dags för ett bokat träningspass på rehabkliniken. Det var skönt att få komma igång och röra på sig under ordnade former, särskilt efter gårdagens långbänk hos tandläkaren. Men tror du inte på sjutton att turen var framme igen? Precis när jag trodde att munnen var färdigfixad lyckades jag bita av en bit på en tand på andra sidan i underkäken. Dessa gamla amalgamfyllningar…Det var lyckligtvis ingen jättestor bit den här gången, men det är ändå bara att sucka, inse fakta och ringa tandläkaren igen på måndag morgon. Man får nästan hoppas på mängdrabatt snart! Jag vill inte att pension ska läggas på tandläkare.
Efter rehabpasset var det bara att inse att den utlovade värmeböljan har slagit till med full, tropisk kraft. SMHI har utfärdat gula varningar för de kommande tre dagarna med temperaturer en bra bit över +25 grader, och det märks verkligen. Framåt eftermiddagen kröp termometern hela vägen upp till svettiga +30 °C.
Det var faktiskt helt omöjligt att sitta ute på balkongen – det kändes mer som att kliva rakt in i en bastu. Väl hemkommen från kliniken fanns det därför bara en sak att göra: stänga dörren om sig, hålla sig inomhus i skuggan och se till att dricka ordentligt med kallt vatten.
Med tanke på att det blev både fokuserad rehabträning mitt på dagen och totalt 3,5 kilometers promenad i den tryckande eftermiddagshettan, känner jag mig mer än nöjd med dagens motion. Det var riktigt bra träning under rådande omständigheter, och något mer pass blir det definitivt inte ikväll.
Nu blir det till att ta det så lugnt som möjligt och hålla sig inomhus resten av fredagskvällen. Helgen är här, tänderna får hållas i schack fram till måndag, och vattenflaskan är min bästa vän.
Har sommarvärmen slagit till lika hårt hos dig, och har du lyckats hitta någon svalka i helginledningen?